Märkeskläder & saker - ett måste?

Enligt mig är det många tjejer och killar, inom både ridsporten men även i skolan, i stan osv som har ett behov av att använda märkes kläder & saker bara för att få status, och för att få den uppmärksamhet som de vill ha. Jag tror helt ärligt att märkes behov finns överallt, jag tror inte att det finns en enda sport där man kan gå klädd hur som helt utan att få någon slags status om hur duktig eller hur dålig man är. Det tycker jag är bedrövligt, att man måste ha märkes kläder på hela kroppen för att man ska kunna anses som en duktig ryttare, eller som en bra fotbollsspelare eller något annat. Om du skulle se en ryttare på en ponny, hon rider super bra men hon har kläder och utrustning på hästen som är helt ute, de matchar ingenting och hon har gräsliga färger, skulle du då ändra uppfattning på henne/honom? Tänk efter helt ärligt, jag tror att du skulle ändra någonting iallafall.
 
Jag kan inte säga att jag inte har några märkessaker, jag har rätt mycket, speciellt inom ridsporten. Men jag har de inte för att få status eller uppmärksamhet, jag har det för att jag själv tycker att det är mycket bättre kvalitet på sådana saker, så de känns mer värt pengarna än om jag skulle slänga mina pengar på någonting som sedan går sönder efter 2 veckor typ. Sen tycker jag också att det oftast är snyggare grejer!
 
Men ingenting säger mig att jag är tvungen, ingenting säger mig att jag skulle vara dålig eller ful om jag satte på mig någon tröja som inte har något märke. Jag tycker det är sjukt att på vissa kläder finns det bara typ en liten prick (som då är ett dyrt märke) och det gör att tröjan istället kostar 700 än 200...
 
Självklart kan det vara kul att visa sig lite snyggare ibland & att använda någonting extra med ett märke på, på tävlingar, i skolan eller på något annat ställe. Det kan jag absolut hålla med om, men det betyder inte att du nästa gång när du kanske inte har lika mycket saker med märken på, eller du kanske kommer klädd med kläder där ingenting är någotmed märke är fulare eller ska uppfattas som dåligare, det är de jag inte förstår. 
 
Så tänk efter själv, om du har mycket märken på dina saker, om du har det, tänk efter varför? Är det för att du vill ha uppmärksamheten, vara snyggare än någon annan eller få en hög status? Eller är det för att du tycker att kvaliteten är bättre och att du helt enkelt tycker att det är snyggare? 
 
 
 
är det någon skillnad om man använder grejer som på bilden till höger eller om man matchar och använder märkessaker som på bilden till vänster? 
 
//Elin
 
 
 


Kommentera inlägget här: Obs. Skriv vem ni frågar/skriver till, tack!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: